Sporttáplálkozási irányelvek – Mennyi mikrotápanyagra van szükség?

Mikrotápanyag szükséglet

A vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket összefoglaló néven mikrotápanyagoknak nevezzük, amelyeknek bevitele nem csupán az élsportban és a szabadidő-sportban, hanem az átlag, nem sportoló lakosság számára is nélkülözhetetlen. Minden ország, valamint egységesen az Európai Unió egységes állásfoglalást adott ki minden mikronutriens napi bevitelére vonatkozóan a betegségek megelőzése, valamint az egészségmegőrzés szempontjából. Ez az ú.n. RDA (Recommended Daily Allowance), vagyis a javasolt napi bevitel. Vajon van-e különbség az aktív szabadidő-sportolók, élsportolók, valamint a nem sportoló felnőtt lakosság vitamin- és ásványi anyag szükséglete között? – tehetjük fel a kérdést.

A mikrotápanyagok hiányának hatása a sportolók szervezetére

Számos tudományos vizsgálat bizonyította, hogy az fizikai aktivitás intenzitásának, időtartamának függvényébe nő a mikrotápanyag hiány kialakulásának kockázata. Különösen abban az esetben, ha az intenzív tréning fogyókúrás programmal társul, vagy amikor más ok folytán (pl. utazás, stb.) kimarad egy-két étkezés. Természetesen az élsportban és szabadidő-sportban is az a cél, hogy legalább annyi vitaminhoz, ásványi anyaghoz és nyomelemhez jusson a szervezet, mint amennyi a javasolt napi beviteli érték.

Saját vizsgálataink is bizonyítják, hogy a legtöbb esetben a mikronutriens pótlás nem éri el a lakosságnak javasolt értékeket sem. Mindez eleinte nem okoz semmiféle panaszt, azonban a hónapok, vagy akár évek hosszú sora alatt kialakult minőségi alultápláltság csökkenti a szervezet regenerációs képességét, amelynek talaján sérülések, fájdalmak alakulhatnak ki a váz-izomrendszerben. Emellett számos kellemetlen tünet (pl lábikra görcs, fáradékonyság, stb.) keletkezik, következményes teljesítményhanyatlással.

Sportolók – különösen a nők – körében figyelhető meg a vashiány, amely komoly panaszokat okoz. Sportolói szempontból legfontosabb tünet a fáradtság és teljesítményromlás. „Hajtok, mint az őrült és mégsem haladok úgy, ahogy kellene…”- fogalmazzák. Az ilyen és ehhez hasonló érzések fel kell hogy hívják a figyelmet az esetleges vitaminhiány előfordulására, amellyel célszerű orvoshoz fordulni.

Alapvetően az elégtelen mikronutriens bevitel csökkenti a szervezet regenerációs képességét, gyengíti immunrendszerét. Mindez fokozott fertőzés- és sérüléshajlamot alakít ki. Ezért is nélkülözhetetlen a rendszeres, változatos, tudatos táplálkozás.Abban az esetben, ha a sportoló felszívódási zavarban, anyagcsere betegségben, vagy más, emésztőrendszert érintő betegségben szenved, akkor természetesen fontos a megfelelő mikronutriens pótlás is. Pl. a zsírok nem megfelelő felszívódása a zsírban oldódó vitaminok (A-, D-, E-, K-vitmain) hiányállapotához vezethet. Emellett a fogyókúrázó sportolók, valamint a vegánok is veszélynek vannak kitéve a mikronutriens hiány kialakulásának szempontjából, ezért nekik célszerű étrend-kiegészítőt alkalmazni.

Hogyan válasszon vitaminkészítményt?

Mielőtt azonban bárki bármilyen vitaminkészítmény vagy minerália megvásárlásához folyamodna, érdemes kikérni a sportorvos-dietoterapeuta véleményét. Nem csak az adott étrend-kiegészítő fajtájának és minőségének kiválasztása szempontjából, hanem a felszívódó képesség és nem utolsó sorban a doppingvétség elkerülésének érdekében is szükség van rá. Indokolt esetben csak a bevizsgált, jó minőségű, hatékony felszívódású mikronutriens készítményt célszerű alkalmazni, amely alkalmazkodik a sportoló egyéni szükségleteihez.

Törekedni kell a kiegyensúlyozott, változatos étkezésre, a „többször keveset” elv betartására, amellyel elkerülhetővé válhatnak a vitaminok, ásványi anyagok hiányából következő kellemetlen tünetek, betegségek és a regeneráció-képesség csökkenés

Óvatosan az étrend-kiegészítőkkel

Az étrend-kiegészítés nem egyszerű dolog, mert fajtáját és minőségét tekintve is nagyon sokféle szer található a piacon. Sokszor nem az ára dönti el a minőséget, nem beszélve arról, hogy az élsportban a bevizsgálatlan étrend-kiegészítő – jóllehet doppingszempontból ártalmatlan – mégis hordoz veszélyt doppingvétség szempontjából.

Ezért csak az olyan étrend-kiegészítő javasolható, amely bizonyítottan nem tartalmaz doppinganyagot, és amelynek alkalmazása az adott sportoló személyére szabottan indokolt. Ennek megállapításához célszerű sportorvos-dietoterapeuta véleményét kérni.

Hogyan tudhatod meg, mindössze néhány perc alatt, hogy melyik vitamin hiányzik a szervezetedből anélkül, hogy orvostól dietetikusra járnál?

A megoldáshoz kattints a gombra!