Sporttáplálkozás irányelvei – Mit együnk edzés előtt, közben és után?

Edzés-, ill. verseny előtt közvetlenül már egyáltalán nem célszerű enni, mivel legyen szó bármilyen ételről, italról, idő kell, hogy kiürüljön a gyomorból. Sportolni pedig nem lehet teljes erőbedobással abban az esetben, ha a gyomorban emésztetlen képlet van.

Természetesen nem vagyunk egyformák, így az emésztési folyamatok ideje is eltérhet egymástól. Vannak, akiknek gyomra szinte 10-20 perc alatt képes pl. egy banánt továbbküldeni, míg másoknak a folyamat jóval több időbe telik. Az edzés- ill. verseny előtti étkezésre vonatkozó javaslatok elsősorban az ételek emészthetőségét, felszívódási képességét veszik figyelembe.

A magas zsírtartalmú, fűszeres ételek lassan emészthetőek

A tápanyagok közül a zsírok lebontásához kell legtöbb idő. Majd a fehérjék, végül a szénhidrátok következnek. Az olajos hal például képes akár 8 órán át a gyomorban tartózkodni, míg egy darab banánnak elég 15-30 perc. Mindebből következik, hogy a magas szénhidrát és alacsony zsírtartalmú ételeket célszerű választani edzés előtt és legalább egy órával a tréning kezdete előtt elfogyasztani.

A fűszerezés és az ételkészítési mód is sokat számít az emésztés ütemének szempontjából. A gazdagon fűszerezett (hagymás, olajban pácolt, stb.) ételek lebomlása, felszívódása jóval lassabban következik be, mint az egyszerűen fűszerezett zsiradék nélküli falatok. Természetesen az elfogyasztott ételek mennyisége is fontos jellemző. Ezért törekedni kell a „többször kis adagok” elvének betartására.

XS Sport Nutrition

XS Sports Nutrition újdonságai felkészítik szervezetünket arra, hogy a legtöbbet hozzuk ki az edzésekből, legyen szó hobbiról vagy akár versenysportról. 

FELTÖLT, FENNTART, ÚJRATÖLT: a sportitalokból, fehérjeporból és fehérjeszeletekből álló XS Sports Nutrition termékcsalád minden fontos tápanyagot tartalmaz, amire szükség lehet sportolás előtt, alatt és utána is.

Edzés előtt

A testedzés előtt szükséges, legfontosabb tápanyagokat tartalmazó XS™ Pre-Workout Drink az optimális energiaszint elérésével hozzásegít a még jobb teljesítmény eléréséhez. A sportital speciális Triple Energy Blend keveréket tartalmaz.

Az elágazó láncú aminosavak (BCAA-k) testedzés közben segítik az izmok energia-utánpótlását, míg a kreatin gyors energia formájában üzemanyaggal látja el az izmokat. A létfontosságú B-vitaminok (B1/B2/B3/B5/B6/B9/B12) pedig energiát biztosítanak, és késleltetik a kifáradást, így még jobb teljesítményt érhetünk el. Az ital C-, E-vitamint és cinket is tartalmaz, melyekkel felkészíti a sejteket az edzés okozta oxidatív stressz elleni védekezésre.

Fogyasztás: Oldja fel 1 tasak tartalmát ízlés szerint 300-500 ml vízben, majd keverje össze egy keverőpohárban. 30-60 perccel az edzés előtt fogyassza el.

Edzés közben

Edzés, ill. verseny alatt a folyamatos folyadékbevitel és az elvesztett energiapótlás a cél. Ez utóbbit szénhidráttartalmú itallal, folyékony szénhidráttal, energiaszelettel, esetleg banánnal vagy a sokaknak jól bevált szőlőcukorral tudjuk kivitelezni. Körülbelül 20 perc kell ahhoz, hogy a gyorsan felszívódó egyszerű cukrok vércukorszint emelő hatása megszűnjön, vagyis célszerű húsz percenként folyamatosan pótolni az energiát, ha meg akarjuk akadályozni a teljesítményzuhanást.

Számos ajánlás inkább az összetett, lassabban felszívódó szénhidrátokat részesíti előnyben, mivel ennek hatására később következik be a vércukorszint emelkedés, majd csökkenés, így akár egy óráig is kibírjuk, ú.n. eléhezés nélkül.

Az XS Electrolyte Drink hatékonyan oltja a szomjat és tökéletesen hidratálja szervezetünket. A sportital 5 elektrolit kiegyensúlyozott keverékével pótolja mindazt, amit szervezetünk edzés közben elveszít.

A lassan és gyorsan felszabaduló szénhidrátokkal még tovább edzhetünk és később fáradunk el. A narancs-lime ízesítésű XS Electrolyte Drink emellett Guarana, maca gyökér és quercetin speciális hármas keverékét is tartalmazza, ezzel is támogatva mentális és fizikai teljesítményünket.

Fogyasztás: Oldja fel 1 tasak tartamát hipotóniás ital elkészítéséhez 500 ml vízben vagy izotóniás ital elkészítéséhez 400 ml vízben. Edzés közben vagy utána fogyassza el.

Edzés után

Edzés, ill. verseny után elsődleges a folyadékpótlás, majd ezután a lemerült szénhidrátraktárak újratöltése és a regeneráció biztosítása. Vagyis törekedni kell a tápanyag és vitamindús menü elfogyasztására. Ilyenkor nem csak a szénhidrátra, hanem az értékes fehérjére és némi zsírra is nagy szüksége van a szervezetnek.

Az XS Hydrolyzed Whey Protein Powder (Kakaó – Csokoládé ízesítéssel) bőséges és hatásos fehérjedózist biztosít az edzés utáni tiszta izomnövekedéshez és a gyorsabb regenerálódáshoz.

Egy adag 29 g fehérjét tartalmaz, melyből 5 g természetesen előforduló BCAA (elágazó láncú aminosavak). A hidrolizált fehérje a hagyományos fehérjénél gyorsabban szívódik fel és fejti ki hatását. A fehérjepor vérnarancs-kivonatot, valamint C- és E-vitamint is tartalmaz, melyek átfogó védelmet nyújtanak a sejtek számára az oxidatív stressz ellen.

Fogyasztás: Tegyen 1-2 kanál fehérjét ízlés szerint 150-260 ml vízbe (vagy tejbe). Keverje össze a tejsavófehérjeport és a folyadékot egy keverőpohárban. A szervezet regenerálódásának elősegítése érdekében az edzést követő 60 percen belül fogyassza el.

A praktikus, útközben is elfogyasztható XS™ Fehérjeszeletek célzott fehérjekeverékkel (20 g) járulnak hozzá a tiszta izomnövekedéshez. A gyorsan és lassan emészthető fehérjék elősegítik az izmok egyenletes regenerálódását. Minden szelet szelént is tartalmaz, mely segíti megvédeni a sejteket az oxidatív stressztől. A minőségi összetevőket tartalmazó szelet magas rosttartalommal rendelkezik (a napi rostbevitel 50%-át fedezi), és hozzáadott cukrot nem tartalmaz. A fehérjeszeletek karamella-vanília és csokoládé ízesítéssel kaphatók.

Fogyasztás: Edzés után fogyasszon el egy ízletes, tápláló XS™ Fehérjeszeletet a megfelelő regenerálódás érdekében.